fbpx

Dit is ook onderwijs!

Unit 4 De Borne

Technologie, robots, 3D Printing, een muziekstudio met greenscreen, een laboratorium en een natuur ruimte. De kinderen van de groepen 7-8 van De Borne zijn ermee vertrouwd. Hun onderwijs ‘rockt’ dankzij de prachtige leerrijke omgeving en de bevlogen meesters Pim en Bas, die telkens weer nieuwe mogelijkheden bedenken om het onderwijs te verrijken.

Techniekonderwijs De Wichelroede

Op de Wichelroede krijgen kinderen vanaf groep 4 techniekonderwijs. Met uiteenlopende opdrachten worden ze uitgedaagd om creatief te zijn, krijgen ze materiaalkennis en leren ze praktische vaardigheden. De techniekdocent,  voorheen ondernemer in de bouw, ziet met plezier hoe kinderen samenwerken en opbloeien.

Leren en verbeteren

Lisanne heeft de Pabo University opleiding gedaan en heeft haar hart verloren aan het onderwijs. Ze geniet van de kleine geluksmomentjes en de groeistappen van kinderen. Daarnaast draagt ze in het managementteam bij aan de kwaliteit van het onderwijs, het uitbouwen van de visie en ondersteunt ze het onderbouw team om hiermee aan de slag te gaan.

Een nieuwe start

Inge heeft jarenlang gewerkt als docent beeldende vakken aan een middelbare school. Na terugkomst van een reis langs scholen in Scandinavië met haar gezin besloot ze om het roer om te gooien en het zij-instroomtraject voor leerkracht basisonderwijs te volgen. Ze voelt zich volledig thuis in haar nieuwe werkomgeving en geniet van de leergierigheid van kinderen.

Integraal werken op Kindcentrum Vlinderakker

Barbara van Herwijnen is leraar in de onderbouw van de Vlinderakker in Biest Houtakker, onderdeel van de stichting Samenwijs. Barbara heeft een lange staat van dienst en is nog steeds zeer enthousiast over haar werk als leerkracht primair onderwijs. Wat het werk op de Vlinderakker zo bijzonder maakt is onder andere de hechte samenwerking tussen de pedagogisch medewerkers van de kinderopvang en de leraren van de school. Zij functioneren als één team, wat aantoonbare voordelen oplevert. Voor de ontwikkeling van de kinderen, voor de communicatie met ouders en voor het werkplezier van de professionals.

Ervaringsleren op Kameleon

Bart Lemans vertelt dat zijn werk niet alleen inhoudelijk interessant is, maar ook heel afwisselend. Hij is leraar van groep 7 en 8 op basisschool Kameleon in Goirle. Daarnaast is hij coach voor Pabo studenten en hij is coördinator van IMC Basis. Dat is een project waarbij leerlingen in de bovenbouw van de school gedurende twee jaar les krijgen van bevlogen gastdocenten uit de beroepenwereld. Zo ontdekken ze de wereld en hun talenten en leren ze nadenken over hun toekomst. Leren door echte ervaringen op te doen, is kenmerkend voor de aanpak van de school. Door de afwisseling in het werk blijft Bart geïnspireerd en kan hij inzichten uit de verschillende rollen direct toepassen.

Hoog Presterende Organisatie

Basisschool Hartevelden is een HPO school, wat staat voor Hoog Presterende Organisatie. Door het onderwijs anders te organiseren, plukken daar zowel de leerlingen als de professionals de vruchten van. De leraren zijn volgens de HPO principes getraind en werken volgens wetenschappelijke inzichten en beproefde aanpakken. Leraren werken in leerteams en geven samen vorm aan het onderwijs, met als doel om voor iedere leerling maximale resultaten te behalen. In de video vertellen directeur Jette Oonk, teamleider Juul van Geelen, onderbouwleerkracht Neeltje van der Ven en bovenbouwleerkracht Brenda Jespers waarom ze zo blij zijn om op Hartevelden te werken.