Zij-instromer basisschool De Zuidwester in Tilburg
Vera Nijboer
‘Wat je geeft, krijg je ook direct terug.’
Vera Nijboer (32) startte begin 2022 het zij-instroomtraject via T-PrimaiR. Waar ze zelf dacht meer een onder- of middenbouwjuf te zijn, bevalt ook groep 8 haar enorm goed. En om standaardreacties als ‘jij hebt lekker veel vakantie’ lacht ze inmiddels. Hoe bevalt het zij-instroomtraject haar en waarom raadt ze het anderen aan?
“Als afgestudeerd dans- en theaterdocent gaf ik al veel les, maar voornamelijk na school. Op een gegeven moment merkte ik dat ik van de danslessen geen energie meer kreeg. Daarbij kwam dat ik in coronatijd les moest geven vanuit mijn woonkamer. Verre van ideaal.” Vera gaf al twee dagen per week les op een basisschool in Rotterdam en meldde zich daar aan voor de kinderopvang van ouders met een cruciaal beroep. “Ik hielp de kinderen onder meer met taal en rekenen; daar kreeg ik wel energie van! Ook collega’s zagen dat en toen dacht ik: misschien is dit iets voor mij?”
Een goede basis
Vervolgens solliciteerde Vera via T-PrimaiR naar de functie van zij-instromer. Dat traject begon in januari 2022 met een zogenoemd geschiktheidsonderzoek bij Xpect013. “Ik heb dat als erg waardevol ervaren. Door een halfjaar als leerkrachtondersteuner te werken, kun je van beide kanten kijken of het bevalt. Er wordt gekeken welke ervaring je hebt en wat je vaardigheden zijn. Ik voelde me gelijk heel welkom. Daarnaast maak je onder andere een portfolio en je sluit af met een assessment. Ik was natuurlijk al bekend met het onderwijs. Daarnaast waren mijn ervaring in het overdragen van kennis en voor een groep staan een goede basis.” Vera kreeg daarop een geschiktheidsverklaring en begon met lesgeven, en tegelijkertijd ook zelf leren.
“Ik vind hun natuurlijke nieuwsgierigheid en rijke fantasie heel leuk.”
Toffe, leergierige klas
Sinds september 2022 staat Vera, drie dagen per week als docent voor de klas op basisschool De Zuidwester in Tilburg. “Ik dacht dat ik meer een onder- of middenbouwjuf zou zijn. Dus toen ik hoorde dat mijn eerste klas een groep 8 was, dacht ik wel even ‘oei!’. Maar het was een toffe, leergierige klas. En je kunt met kinderen op die leeftijd al echt gesprekken voeren.” Inmiddels staat Vera voor groep 4, wat de eerste dag ook weer wennen was. “Je moet deze kinderen letterlijk zeggen om hun boek te openen op de juiste pagina en een potlood en gum erbij te pakken. Tegelijk vind ik hun natuurlijke nieuwsgierigheid en rijke fantasie heel leuk.”
Ideeën opdoen
Hoe ziet het zij-instroomtraject van Vera er precies uit? “Ik sta minimaal twee dagen per week zelfstandig voor de klas. De derde dag is met een duocollega, die mij begeleidt. Soms observeert die collega mijn les; een andere keer kijk ik juist mee. Maar die derde dag kan ook een studiedag zijn.” Want naast het lesgeven moet Vera zelf ook nog leren. “We hebben één fysiek contactmoment per week, waarin we als klas les krijgen. Dan gaat het om rekenen, taal, geschiedenis: noem maar op. Het is fijn om in die lessen ervaringen uit te wisselen, ideeën op te doen of je zorgen te kunnen uiten.”
Leerproblemen of een moeilijke thuissituatie
Daarnaast is het veel zelfstudie. “In deze twee jaar heb je in totaal negentien leeruitkomsten, waarbij je bewijzen moet verzamelen. Dat zijn bijvoorbeeld onderzoeken of kleine scripties. Soms kan dat best veel zijn, maar je bent ook zelf verantwoordelijk hoe zwaar je het maakt. Met een goede planning en voldoende rustmomenten is het goed te doen.” Ook de ‘administratieve last’ als docent vindt Vera meevallen. “Natuurlijk heb je naast het lesgeven te maken met vergaderingen, bereid je lessen voor en heb je oudergesprekken. En heb je bijvoorbeeld gesprekken met de IB’er, Interne Begeleider, over kinderen die leerproblemen hebben of met een moeilijke thuissituatie kampen. Ik vind het nooit erg om daar tijd in te steken, want je doet het altijd voor de leerling.”
“Soms ben ik op één dag psycholoog, politieagent, snottebellenafveger en collega.”
Lekker veel vakantie
Vera koos voor het zij-instroomtraject om ook zelf nieuwe dingen te leren. “Het mooie aan voor de klas staan, vind ik dat je veel direct terugkrijgt. Je ziet meteen het effect van je werk. Als ik bijvoorbeeld een les een keer wat minder goed heb voorbereid, merk ik dat meteen aan de onrust die ontstaat of de vele vragen. Dan weet ik dat ik het op een andere manier even opnieuw moet uitleggen. Kinderen zijn eerlijk en je weet wat je aan ze hebt. Zo kun je ineens een knuffel krijgen of zegt een leerling: ‘juf, ik heb zo’n fijne dag gehad’.” Om reacties uit haar omgeving als ‘jij hebt lekker veel vakantie’ of ‘fijn als je iedere dag om drie uur klaar bent’ lacht ze inmiddels. “Het vak is zoveel meer dan lesgeven. Soms ben ik op één dag psycholoog, politieagent, snottebellenafveger en collega.”
Volledig achter je keuze staan
Terugkijkend was dit voor Vera de perfecte kans om deze overstap naar het onderwijs te maken. “Het fijne van dit zij-instroomtraject is bovendien dat je studie wordt betaald. En daarnaast krijg je gewoon een salaris. Er wordt dus wel flink in je geïnvesteerd. Mede daarom vind ik het geschiktheidsonderzoek heel goed. Je moet immers wel volledig achter jouw keuze staan.” Met de 26 scholen, die zijn aangesloten bij Xpect013, ziet Vera na deze twee jaar ook wel een vaste baan voor zichzelf. “Ik hoop dat straks te kunnen combineren, dus bijvoorbeeld drie dagen voor de klas en één of twee dagen als theaterdocent.”
Warm nest
Voor mensen die twijfelen om het onderwijs in te gaan, heeft ze een duidelijk advies: “Klop aan bij een school in de buurt, loop of kijk mee en proef de sfeer. Dan zul je merken dat het een warm nest is. Scholen staan daar echt voor open.” Volgens haar kunnen juist mensen met een andere achtergrond veel toevoegen in het onderwijs. “In mijn klas zitten bijvoorbeeld mensen uit het bankwezen en journalisten. Die hebben vaak net een andere kijk op zaken, wat echt iets toevoegt aan een team. De leerlingen veranderen, dus het is goed als het onderwijs mee verandert.”